torsdag 5. januar 2012

Oppstart

Jeg, Rita, har begynt på et nettbasert IKT-studie om IKT, læring og vurdering.
Da tilbudet om denne etterutdanningen kom var det lett å svare: "ja, dette hørtes spennende ut!"
Da bekreftelsen på plass kom tenkte jeg: "hjelp, hva har jeg nå begitt meg ut på???"
Jeg syns tittelen på studiet "IKT, læring og vurdering" høres spennende ut og at det er et veldig aktuelt tema, men jeg kjenner jeg er litt engstelig for å bevege meg for langt ut i dette ukjente farvannet.

Jeg syns IKT i videregående skole i dag skaper en del utfordringer i klasserommet. En av de største utfordringene er kanskje at elever og lærere ikke er enige i hvordan pcen og nettet bør/skal brukes i timen, og hva som er viktig og nyttig kunnskap å inneha. Min erfaring er at jeg kan lære elevene mine mye om hvordan de bruker its, word, powerpoint etc, men når det kommer til film, musikk og spill er de fleste langt foran meg. Dette gjør at alle kan lære noe av hverandre, og at vi kanskje klarer å engasjere elevene litt mer hvis vi lar dem bruke litt av de tingene de er gode på.

Man kan selvfølgelig diskutere hvor mye IKT elevene våre trenger å kunne for å lage god mat, dekke fine bord, bli en dyktig slakter eller konditor..., men pcen har kommet for å bli og vi må finne "vår" måte å bruke den på. Det er viktig at vi som lærere tørr å være gode ledere i det digitale klasserommet, og at vi prøver å finne "nye"måter å bruke IKT på i skolen. Innen IKT skjer det store endringer hele tiden og skal man klare å følge med på hva som finnes av muligheter må man til en vær tid følge med, teste ut nyheter og holde seg oppdatert. Når dette studiet er over håper jeg at jeg har lært flere måter å bruke IKT på enn de jeg kan i dag slik at jeg kan få større variasjon i jobben min som lærer og tørre å ta i bruk "nye" ting. En av utfordringene som lærer er at døgnet bare har 24 timer og at det er sååå mye vi gjerne skulle ha gjort. Jeg ser at det å sette seg inn i ulike nyheter krever en del tid som man kanskje velger å bruke på andre ting.

Første oppgave i dette studiet er å lage en blogg. Hovedformålet for bloggen er at jeg skal reflektere over studiet, oppgavene vi gjør, læringen, hvordan vi kan bruke IKT på en fornuftig måte til læring/vurdering og ikke minst at jeg skal øve på å dele.

Jeg har så vidt "smakt" på blogging tidligere. Vi lærerne på restaurant og matfag ved Hønefoss videregående skole har laget en digital kokebok ved hjelp av blogg. Ta gjerne en titt på: http://kokebokahovs.blogspot.com/
I år jobber jeg i en tilrettelagt klasse hvor det er fem vg1 elever og fem vg2 elever. I denne klassen har jeg laget en klasseblogg som kan ses på: http://rmhonefossvgs.blogspot.com/ Vi har ikke vært noe flinke til å bruke denne bloggen så langt, men vi har lagt inn litt kjøkkenplaner, bilder av produkter de har laget på kjøkkenet, borddekking og litt faktastoff. Denne bloggen er i år et samarbeidsprosjekt mellom elever og lærere for å teste ut blogging, men ønske mitt er på sikt at dette skal være elevenes blogg. Jeg ser også noen fordeler med at elevene kunne hatt hver sin blogg. Motivasjonen til blogging er "learning by doing" og "ett skritt om gangen".

Jeg tror ikke jeg kommer til å bli noen stor blogger, men man vet jo aldri hva fremtiden bringer. På nåværende tidspunkt føler jeg meg litt som "Bambi på isen".

Ønsker med dette alle medstudenter lykke til med studiet. Vi blogges!

4 kommentarer:

  1. Gratulerer i rollen som ikt-student :)
    Håper du lærer masse som du kan ta med deg ut i arbeidslivet senere. IKT er jo et veldig stort fag egentlig, så vi får håpe du finner ihvertfall noe av det interessant.

    Jeg bruker jo datamaskinen til det meste. I jobben min bruker jeg jo PCen for å hjelpe andre. Det være seg å fjernstyre andre maskiner, for å hjelpe dem med problemer, eller vi kobler oss opp på servere for å sjekke status eller endre på ting/installere osv.

    Men som en privatperson bruker jeg den som de fleste andre som en ressurs/oppslagsverk, et kommunikasjonsmiddel, spillmaskin osv osv, men også for å huske ting.

    I dette sammenhenget vil jeg fortelle deg om to programmer jeg bruker daglig, og er til virkelig stor nytte for meg, både i jobbsammenheng og som privatperson.

    Det første er et program som heter Evernote.
    (www.evernote.com)
    Her dokumenterer jeg alt mellom himmel og jord. En god oppskrift, adressen til en kunde jeg skal ut til, linker til forskjellige internettsider, brukermanualer, visittkort, og masse mer.

    Alt du kan skrive, ta bilde av eller kopiere fra datamaskinen/nettet kan man ta vare på her.


    Det andre verktøyet mitt er Dropbox.
    www.dropbox.com)
    Dette er egentlig en "minnepinne" som du slipper å ha med deg. Du får 1GB med lagringsplass på internett som du kan ha tilgang til fra hvorsomhelst.

    Skriv en stil på PCen din hjemme, og hent den opp på telefonen din når du kommer på skolen f.eks. eller Lagre yndlingsprogrammet ditt der, og du får kjapp tilgang til det fra andre steder. Du kan tilogmed dele ut filer eller dokumenter, ved å legge filene der, og få frem en internett-lenke som du kan sende til noen på f.eks epost, hvor de kan laste den ned.

    Hvis du allerede bruker disse verktøyene så er du på god vei til å bli et IKT-menneske allerede. Ikke det at å bruke to programmer gjør deg til et ikt-menneske, men det å benytte maskinen på flere måter, er en god vei fremover.


    Uansett ønsker jeg deg lykke til med IKT-studiene dine :)

    Hilsen
    Morten Andersen

    SvarSlett
  2. Hei Rita
    Jeg synes du har satt fokus på velig mye av det som jeg også, opplever som utfordringer i skolehverdagen. Eleveres og læreres bruk av IKT i undervisningen har jo vært en diskusjonstema i lengre tid, og kommer helt sikker til å bli det i lang tid fremover.
    Nå er vi jo i gang med studie som skal gjøre oss til bedre brukere av dette verktøyet i vår hverdag.
    Lykke til videre.

    SvarSlett
  3. Tusen takk til dere begge to!

    Lykke til ønsker jeg deg også, Geir. Jeg gleder meg til å studere sammen med deg! Jeg er helt sikker på at vi kommer til å lære mye nytt i løpet av dette studiet. Også blir det spennende å se hvilke verktøy vi tar med oss tilbake til hverdagen vår!!

    Vi blogges :)

    SvarSlett
  4. Du er allerede kommet godt i gang; spennende tanker om IKT. Er helt sikker på at vi kommer til å lære masse av hverandre gjennom dette studiet. Bra link du har lagt ut også!

    SvarSlett